Followers

Monday, February 7, 2011

Lagenda 110ZR Tok

Ni motor kesayangan Tok.Yamaha Lagenda 110ZR.Lahir pada tahun 2008 di XL Motor Seremban.


Tok dah letak disk brake belakang.Jenama Speed Power.Kos dalam RM350.Tak perlu tukar sport rim.Set brek ni jenis plug and play sebab memang khas untuk Lagenda.

Top speed Tok pernah capai dengan motor Lagenda ni ialah 120kmph dengan enjin standard kilang. Tu pun tanpa Box Givi kat belakang dan tunduk G habis. Tayar depan dan belakang Tok dah tukar tayar Duro Thailand 80/90
Secara keseluruhan Tok memang puas hati pakai motor ni.

17 comments:

Jay said...
This comment has been removed by the author.
Jay said...

tok,

nk tnye skt..

rim blakag x tuka kn..?

ade tebuk ape2 x kt rim blakg untuk msk converter?

Puteri Kebayan and Tok Kebayan said...

Rim belakang tak perlu tebuk apa-apa sebab set brake disc belakang ni memang untuk motor SRL 110 dan Lagenda. Siap ada bracket untuk pasang kat lengan ayun dia. Ada juga set disc brake belakang untuk Honda Wave dan LC135. Kedai yang Tok pasang tu berdekatan dengan kedai XL Motors di Seremban berdekatan dengan Hospital Besar Seremban.
Kedai yang lain bila Tok nak pasang disc brake belakang semua suruh tukar sport rim Yamaha 125Z. Rugi la macam tu.Nak kena beli sport rim lain lak.

Jay said...

terima kasih tok..

maaf..byk tnye plak..

rm350 tu harga set tu saje ke?

tok beli kat mane set tu?

Puteri Kebayan and Tok Kebayan said...

RM350 tu memang harga set disc brake tu sekali dgn belakang.Nama kedai Tok tak ingat lak. Tapi kedai tu dari bandar Seremban berada sebelah kiri sebelah sampai trafic light Hospital Besar Seremban. Kedai sebelum kedai XL Motors.

Kel_Borneo said...

Tok,

Setakat ni macam mana keadaan disk brake belakang tu? Ada tak masalah yang timbul?

Tahap keselamatan penggunaan bende ni boleh dipercayai x setakat ni?

Puteri Kebayan and Tok Kebayan said...

Setakat ni disck brake belakang tu berfungsi dengan bagus kerana disk brake tu memang untuk Yamaha SRE dan Lagenda 110. Jadi semua braket dia memang boleh masuk dengan sempurna.
Selalunya disk brake belakang yang menimbulkan masalah bila dipasang pada motor yang memang takde disk brake belakang khas untuk dia macam RXZ. Pernah nampak RXZ pasang disk brake belakang. Tak pernah atau susah nak jumpa. Masalah timbul apabila braket di modifikasi. Ini mungkin akan menimbulkan masalah dikemudian hari jika pemasangan tidak dibuat oleh orang yang pakar.

Mr BB said...

fuiyyoooo~ power giler ah moto Tok ni,...hohohoho ! tabik sepering !!! :D

Anonymous said...


tok nk tanya,antara yamaha 110z dgn yamaha 115zr yg mane lgi baek dri segi sgala aspek,trutama speed enjin standard dye

Tok Kebayan said...

Lagenda 110 dengan Lagenda 115 ni beza dari segi cc dan bentuk je. Tapi kalau nak banding dari segi performance tak tau lak sebab Tok tak pernah bawak Lagenda 115. Nak race dengan Lagenda 115 pun tak berpeluang lagi sebab rata-rata yang bawak Lagenda 115 ni takde lagi Tok nampak bawak laju macam 110. Yang Tok tahu meter Lagenda 115 ni sedikit berat. Lagenda 110 ZR ni Tok dah lenjan sampai 40 ribu km. Enjin masih okay. Cuma tukar tayar, sproket. Parts enjin masih tahan.Janji jangan tukar part racing udah le.

Anonymous said...

Barang2 disk blkng tu ad jual asing2 ke,mcm tapak disk je?klu ad agak2 brape?

Tok Kebayan said...

Barang-barang disk brek belakang tu dijual dalam satu set. So tak perlu modified apa-apa. Harga dalam RM300 lebih.Kalau nak yang jual asing-asing bole cari cuma mungkin perlu di modified sikit bila pasang sebab barang tak beli dalam satu set.

Anonymous said...

tok nak tanya sikit..pedal break ada welding tak bagi lekatkan dia punya pump kecil tu

syah said...

salam,tumpang bertanya brek disc blakang cam tok pnya kat mne lg nk cri.sy dok area selangor..

Anonymous said...

Tok nak tye...klu standart harga lagenda 110 zr skrg bpe erk...second hand nyer...heee..

Anonymous said...

Salam..kan tok bli satu set disc belakang..kalau saya pegi kdai tok ckp tu pastu beli 1 set tp yg bhgian hub disc belakang tu sy x pki tp ganti dengan sport rim 125zr siap ngan disc 125 tu sdri..kirenye master pump sume satu set ngan brek pot tu masih pakai yg macam tok pakai cume s.rim ngan disc je lain rasenye boley x?kalu boley sy nk buat camtulah..pasal pomen kt tmpt sy ckp leceh nk buat bracket pastu mcam2 problem la nti x ley pam brek laa..kalu beli da satu set mcm tok pakai rasenye lagi senang keje x yah nk wat bracket n welding tu sume..amacam bg pendapat tok?

Anonymous said...

...lupe nk tnye lagi satu yg disc belakang tok pakai tu same x saiz ngan 125zr nye disc pastu disc dye flat atau lengkung ke dalam..?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...